Unie jógy, z.s. - akreditované vzdělávací zařízení

Unie jógy, z.s. je dobrovolným sdružením občanů zajímajících se o jógové aktivity, a to bez věkových, politických, náboženských a názorových omezení. Je přímým pokračovatelem jógových aktivit svazu ZRTV a sdružuje všechny skupiny jógových aktivit České asociace Sport pro všechny bez ohledu na jejich územní a organizační začlenění s výjimkou power jógy, ta v rámci organizace ČASPV spadá do kompetencí Českého svazu aerobiku.
 

VYMANIT SE Z VYJEŽDĚNÝCH KOLEJÍ

 

Učím jógu už kolem 10 let a mám pocit, že se potápím do rutinérství. Například během meditačního cvičení mám stále tendenci procházet stále stejnými pěti nebo šesti relaxačními postupy. Mým studentům se líbí pracovat s řízenou představou, takže je umím provádět konejšivým hlasem celou procedurou - ale unavuje mě to! Co byste mi navrhovali k tomu, aby se mi vrátil můj entuziasmus?
-Mary

 
Odpovídá Maty Ezraty:
 

Rutina, kterou popisujete, je velmi častá mezi učiteli jógy. Je to znak toho, že byste si měla prověřit zblízka svůj přístup k výuce, stejně tak i své životní plány a vyučovací rozvrh.

Pro nás učitele je nezbytné hledat nové způsoby, jak vyučovat danému cvičení. Když například postrádáte svůj entuziasmus u řízené meditace, učte ji méně často. Je to znakem toho, že sama potřebujete postoupit hlouběji ve svém vlastním praktikování a hledat nové přístupy. Můžete například přidat regenerační pozice jako náhradu za řízenou meditaci.

 
Pokud se zaměříme třeba na šavásanu (pozici mrtvoly), mohu doporučit následující náměty:
  1. Můžete věnovat více času správnému zaujímání pozice. Mnoho studentů zapomíná, jak správně zaujmout tuto pozici.
  2. Zvažte předvedení pozice. Mohla byste změnit přípravu k pozici tím, že použijete pomůcky.
  3. Je několik dobrých způsobů, jak využívat u této pozice přikrývky.
  4. Zkuste zvětšit prostor pro zážitek ticha po fyzickém zaujetí této pozice.
  5. Mohla byste použít zvonků pro zakončení šavásany.

Jinými slovy řečeno, nemyslím si že byste měla učit pozici po celý čas stále stejně, ani když se to studentům líbí. Objevte svou vůli k experimentování. Změna je užitečnou zkušeností pro vaše studenty a uchopení takové příležitosti může pomoci udržet vaši výuku svěží.

Použití alternativního názvosloví a jógické filozofie může také zlepšit vaše působení. Je mnoho způsobů, jak obměnit popisy pozic a mnoho přístupů, jak předávat filozofii jógy. Poslechněte si, jak učíte a vložte vědomé úsilí do toho, jak se vyjádřit jinak. Čtení Jóga Sútry a meditování o jejím významu může být inspirující a užitečné, abyste dali do vašeho učení duši.

Váš pocit rutiny může také pocházet z vašeho vlastního cvičení nebo každodenního života. Jestliže je mé osobní cvičení pociťováno jako monotónní, může se to vplížit i do mé výuky. Jestliže se mi v ostatním životě nedaří dobře, může to také ovlivnit mou výuku.

Uvažujte o návštěvě nějakých nových kurzů nebo workshopů, především s učiteli, kteří vás mohou inspirovat. Tím, že si na sobě vyzkoušíte účinek vedení od někoho jiného, může se vám dostat nové energie pro vaše cvičení. Pomoci také může přečíst si novou knížku o józe nebo se vrátit ke svým oblíbeným knížkám nebo vytáhnout poznámky z nějakého vydařeného pracovního setkání z dřívějška.

Chtěla bych vás také povzbudit , abyste se blíže podívala na své osobní cvičení. Pokud je třeba zanedbáváte, je vhodný čas znovu začít. Chtěla bych co nejvíce zdůraznit, jak důležité je naše vlastní praktikování. Pokud cvičíte pravidelně, zkuste doplnit regenerační pozice, pránajámu nebo pozice, kterým se obvykle vyhýbáte.

Pokud máte čas a nic vám nebrání, zkuste odjet na jógový pobyt nebo se přihlaste na meditační zásed. I pro nás učitele je potřeba obohacovat si vlastní praxi v roli studenta.

V neposlední řadě si zkuste projít svůj každodenní život a vyučovací rozvrh, abyste si prověřila, zda vám vyhovují. Někdy to bývá právě naše všední rutina, která vyžaduje změnu, aby se dostavil žádoucí posun ve vnímání našeho života. Projděte si vaše pracovní vytížení a vyučovací rozvrh a ujistěte se, že se vám líbí. Pokud ne, tak je změňte. Je načase zbavit se toho, co vás nenaplňuje.

Pro mě osobně je rutina odrazem mého cvičení a života. Pokud proniknu hlouběji do vlastního praktikování a mám odvahu ke změně, najdu řešení.

Maty Ezraty vyučuje a cvičí jógu od roku 1985, založila její školy v Santa Monica, Kalifornie. Poté co prodala svůj podíl ve školách v r.2003, se přestěhovala s manželem Chuck Millerem na Havaj. Oba jako zkušení učitelé aštanga jógy vedou workshopy, školí učitele jógy a působí na pobytech s jógou po celém světě.

 

Duben 2006

(Přeloženo z www.yogajournal.com/practice/2181_1.cfm), přeložil Václav Pavlůsek.

Vymanit se
z vyježděných kolejí
Unie jógy, z.s., Ohradské náměstí 1628/7, 155 00 Praha 5 - Stodůlky, telefon 602 409 536, fax 377 823 580,